Výstava Slovenské národní galerie ukazuje, že šátky nejsou v módě nic nového

Neofašisté, neonacisté, islamofobové, ultranacionalisté, nacionální bolševici, ale také nejrůznější senzacechtivá média vytvářejí z módy kontroverzní téma, kdy správný oděv žen je jenom ten, který odhaluje co nejvíce a vytváří z něžného pohlaví kus masa na krámě.

Co by asi pseudovlastenci řekli na výstavu Slovenské národní galerie popisující vývoj ženské módy na území Slovenska v letech 1945 – 1989. Radikálové běžně vykřikující na ulicích Čechy Čechům by nejspíš vzali hole a barbarsky by zaútočili na artefakty dokazující, že zahalování vlasů s šátky nejsou pouze záležitostí našich babiček a prababiček.

K vidění nebyly pouze fotografie, stránky československých módních časopisů, ale také staré záběry z nejrůznějších módních přehlídek společně s fyzickými ukázkami jednotlivých outfitů, kdy skutečně leckterá modelka předváděla oděv tolik podobný těm z muslimské části světa. Na stránkách časopisu Naša móda z roku 1966 je k vidění na obálce zahalená žena, kterou by dnešní národobijci zcela jistě na sociálních sítích hejtovali a obtěžovali nejrůznějšími nadávkami jenom proto, že si na obálku časopisu oblékla něco, co evokuje ultranacionalistům pohádku o islamizaci republiky.

Ať se nám to líbí, nebo ne, šátky představovaly ve 20. století v československé módě nezastupitelné místo, kdy látka na hlavě zakrývající vlasy složila nejen postarším ročníkům, ale také mladým ženám i dívkám. A řeč není jen o padesátých letech, ale také o letech sedmdesátých a osmdesátých, kdy pravidelný měsíčník Móda propagoval šátek jako módní doplněk vhodný také pro mladé ženy.

Obálka časopisu Móda z roku 1976

Československý módní podnik Tonak by vytřel svou sérií z roku 1966 zrak leckterým islamofobům, protože nabízel ženám nejrůznější pokrývky hlavy, kd některé kousky umožňovaly zahalení vlasů, krku, uší…

Radikálové by se měli už konečně uklidnit, protože zahalení vlasů není a nebylo v Československu něco nového, nebo snad projev islamizace a ohrožení české, nebo slovenské kultury, o které stejně ultranacionalisté nevědí vůbec nic. Hysterici vykřikující na sociálních sítích cosi o křesťanské Evropě by neměli zapomínat na opravdovou historii vlastního národa, ve kterém se móda vyvíjela tak, jak se vyvíjela.

Výstava Slovenské národní galerie s názvem “Nech šije!” zcela správně na nejrůznějších exponátech v časech celospolečenské hysterie ukazuje, že zahalení s šátky nejsou v českých a slovenských končinách nic nového.

SDÍLET